www.flickr.com

söndag 15 juli 2007

Lucksäkring på NDK Explorer

Inget paddlat idag. Men lite kajakpyssel blev det.

Jag tycker alltid det är lite obehagligt att öppna luckorna på kajaken när man är ute på vattnet. Men ibland kan det behövas om man vill ha fram paddeljackan eller akut måste komma åt godiset i Malins kajak ... Jag ser framför mig hur jag en dag kommer att tappa luckan och den sjunker till botten. Nog skulle det gå att nödfixa en fikalucka men enklast ändå borde vara att se till att luckan inte försvinner när jag tappar den. Och värre vore det om en för- eller akterlucka skulle försvinna och det skvalpar upp vatten i kajaken.

NDK Explorerns luckor har ingen säkring från fabriken. Så det blir till att uppfinna något själv.

Jag ville se till att Malins luckor är säkrade på något sätt så dom inte sjunker om man tappar dem eller blåser bort om dom ligger vid sidan om kajaken när man lastar i eller ur.

Kravlistan

  1. Ska säkra luckorna från att försvinna av misstag.
  2. Luckorna ska vara lätta att ta bort från kajaken vid behov.
  3. Får inte vara ett hinder vid lastning.
  4. Får inte vara ett hinder när luckorna ska stängas eller öppnas.
  5. Osynligt utifrån.
  6. Får inte ta mycket plats inne i kajaken.
  7. Minimal åverkan på kajak och luckor.

För och akter luckorna har en kraftig gummitunga på insidan och den kan man göra ett litet hål i med en hålpipa för att sedan fästa en bit gummikord.

Vanliga buntband fick tjänstgöra som ögla att kroka fast anordningen i. Öglan fästes enkelt med en rejält tilltagen bit Duct tape. Tapen sitter bra och jag tror den kommer att funka för att hålla luckorna på plats.

För att inte öglorna på buntbanden ska ändra storlek när man drar i dem så sätts en liten limklick i buntbandets spärr så den inte kan flytta sig längre.

Material.

  • 3 plastkrokar eller någon bra knop om man väljer snöre istället.
  • Ca 1 m gummikord eller annat snöre
  • 3 buntband.
  • Ca 60cm tape
  • 3 droppar snabblim
  • Och 30 minuter pyssel vid kajaken.

Nu återstår att se om lösningen håller måttet. Testresultat kommer så småningom.

/Magnus

Inga kommentarer: