www.flickr.com

lördag 11 oktober 2008

Fina vågor i öresund

Den 28 september träffades vi några av Helsingborgskanotisternas klubbinstruktörer i klubbstugan för att planera den kommande helgens utbildning. När planeringen var klart kände Paula och jag att det var dags för att känna på vinden och vågorna som tjöt och dundrade utanför.

DMI talade om 12m/s NV Men vågorna kom fint in från V dvs rakt mot stranden vid fria bad. Och inte var dom små hellre. Jag uppskattar dem till ca 1m. Det bjöds rejäla bränningar nära stranden där vågorna ibland skapade små tunnlar som dock kollapsade ganska omedelbart till massor med vitt och våldsamt roligt skum.

Längre ut blev det istället riktigt bra surf där vi båda fick upp bra fart och några långa surfar. Långa åtminstone för en ganska ovan och dålig surfare som mig.

Ute i sundet tyckte vi att det vore bra att testa lite räddningar i rejäla vågor så vi började med några rollar vardera i vågorna och avslutade med varsin kamraträddning. Det funkade bra även i dessa vågor att komma intill tömma kajak och plocka upp varandra. Dock upptäckte vi att tömma min skim i dessa vågor var det inte så stor mening med. Den är så låg att när jag klättrade i och en stor våg sköljde över oss så hade jag vatten i sittbrunnen igen. Men att pumpa ur den gick bra när Paula stöttade mig och höll kapellet för att stoppa nya vågor.

Det var ett par jättekul timmar i vågorna som slutade med massor av sidsurf i vitt skum och för mig flera ofrivilliga rollar då jag till slut var för trött för att orka stötta. Då var det rätt läge att glida in på sandstranden och avsluta leken.

Hoppas vi får tillfälle att leka i vågor snart igen.

Inga kommentarer: