www.flickr.com

söndag 23 augusti 2009

Båtmässa

För en vecka sedan var det båtmässa i Helsingborg. En massa stora fina båtar fanns det i hamnen, men det var hörnan med kajaker som höll mig kvar hela dagen. Kayakevent var där med ett stort utbud av olika havskajaker. Och Aterra var där med några forskajaker och lite roliga kameror för vattenbruk.

Kul att det visas upp kajaker både på land och i vattnet dessa dagar då folk mest tittar på stora dyra båtar.

Själv tog jag tilfället i akt att testa de nya TideRace kajakerna Explore-S och Xcite-S. Xcite-S är lite i minsta laget för mig men ändå kul att testa. Explore-S var en glad överaskning. Den var mycket trevlig och betedde sig mycket bra i vågorna utanför hamnen.

Eftersom det blåste ganska bra under söndagen så gick det ganska hög och stökig sjö precis utanför hamnen. Så det var utmärkt tillfälle att testa alla kajakerna hur dom betede sig i sjö.

Explore-S var följsam och lättsurfad. Xcite-S var orättvist överlastad när jag satt i den så den var lite svår att få surf i. Gamla modellen Xcite hade också fått lite facelift. Och hade nya bättre fotstöd och lite ändrat däck. Den var däremot en riktigt kul surfmaskin. Stampade lite i vågorna men var lättsvängd och riktigt bra i surf för mig.

Jag tog även en sväng i en Zegul (Modell vet jag ej.) Men det var ingen upplyftande tur mitt bland alla TideRacerarna. Tung och svårsvängd i vågorna. Men vem vet den kanske gör sig bättre på platt vatten och rakt fram. (Alltså inte hos mig.)

En forskajak han jag också med att testa. Tyvärr är jag helt oinsatt i detta med forkajaker och att paddla strömmande vatten så jag vet knappt vad jag testade. MEn det var lite kul att guppa omkring som en tvålkopp i vågorna :)

Det får bli till att lära sig mer om dessa småkajaker och strömmande vatten snart tror jag.

Inga kommentarer: