www.flickr.com

söndag 27 april 2008

Öppen hamn

I helgen var det öppen hamn i Helsingborg. På plats fanns Kajak event med ett rejält utbud kajaker att beundra och testa i vått och torrt.

Jag valde ut tre som såg intressanta ut och tog dem på en sväng och några rollar vardera.

Först ut var en nyhet från Point 65, Whisky 16. Konstruktören Nigel Fosters namn inger förhoppningar. Och när det står att den ska vara gjord för vågor och lek där vågorna bryter eller nära klippor och stenar så höjs förhoppningarna ännu mer. Och visst var det en kul båt, som jag dessutom satt väldigt bra i. Trotts att jag inte är en liten kille.

Whisky 16 tyckte jag var extremt lättmanövrerad och rollvillig. Känns nästan som en lång forskajak att snirkla runt pålar och bryggor i hamnen. Den roliga manöverbarheten kompenserade dock inte för problemen jag hade att paddla rakt och någerlunda snabbt. Det berodde säkert delvis på den strulande skädan som nog var lite feljusterad. Men Whisky är nog lite för mycket lekkajak för att vara ett alternativ för mig. Skulle dock vara kul att testa den i mer vågor och se hur den uppför sig i surf som den ju är tänkt för.


Ett annat märke på plats var Tiderace. Xplore gick lätt och stabilt och var enkel att manövrera, dessutom satt jag riktigt bra i sittbrunnen. Lite ojust att bedömma manöverbarheten direkt efter Whisky :) Lillasyster Xcite var lite trängre för mig att sitta i men det går nog att justera så det skulle funka. Den är lättsvängd men går ändå bra rakt fram. Undrar fortfarande hur de alla tre beter sig i vågor och vind. Som tur är finns Kajak Event nära så det blir till att besöka dem en blåsig dag snart.

Inga kommentarer: